Polityka Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem
Fundacji Pol
§ 1
1.1 Niniejsza polityka jest ściśle związana z pozostałymi elementami Polityki Fundacji i w pełni zgodna z jego zapisami, uwzględnia również wszystkie regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie.
1.2 Polityka ma zastosowanie do wszelkich przypadków nadużyć, jak również przypadków, w których istnieje podejrzenie popełnienia nadużycia przez osoby pracujące, partnerów zewnętrznych, podmioty doradcze, dostawców, wykonawców, agencje zewnętrzne, z którymi osoby pracujące pozostają w relacjach profesjonalnych i/lub inne jednostki, z którymi Fundacja jest związana relacjami profesjonalnymi.
§ 2
2.1 Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez osoby pracujące w Fundacji jest działanie dla dobra beneficjentów i w ich najlepszym interesie, niezależnie od wieku.
2.2 Pracownik Fundacji traktuje osoby małoletnie z szacunkiem oraz uwzględnia ich potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez osoby pracujące przemocy w jakiejkolwiek formie.
2.3 Pracownik Fundacji, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa oraz swoich kompetencji.
2.4 Zabranie głosu, gdy coś jest nie tak, wymaga odwagi. Rozumiemy, że możesz czuć się nieswojo lub niespokojnie. Jednakże pamiętaj, że nie akceptujemy działań odwetowych.
§ 3
Każdy, kto podejmuje działania odwetowe na osobie pracującej za zaangażowanie się w którąkolwiek z zabronionych czynności, będzie podlegał postępowaniu dyscyplinarnemu, włącznie z rozwiązaniem umowy.
Wszystkie osoby przechodzące rekrutację do pracy w Fundacji będą zobowiązane do zapoznania się z niniejszą Polityką.
Osoby przeprowadzające proces rekrutacyjny będą zobowiązane do:
- dostarczenia Polityki osobom rekrutowanym oraz upewnienia się, że osoby rekrutowane zapoznały się z dokumentem
- kierowanie rekrutacji do osób, które są w stanie zmagać się z bezpośrednią pracą z osobami należącymi do grup wrażliwych lub osobami w kryzysie
- ciągłego wzmacniania procesów rekrutacji w odniesieniu do oczekiwań etycznych i behawioralnych
Osoby pracujące w Fundacji są zobowiązane do podpisania oświadczenia o zapoznaniu się z polityką Fundacji oraz o zobowiązaniu do pracy zgodnie z tą polityką.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
- Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona przez Fundację na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia. Beneficjentem jest każda osoba będąca uczestnikiem wydarzeń, programów edukacyjnych czy medialnych organizowanych lub współorganizowanych przez Fundację.
- Opiekunem małoletniego beneficjenta jest osoba uprawniona do reprezentacji beneficjenta, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica beneficjenta oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców beneficjenta.
- Przez krzywdzenie beneficjenta należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę beneficjenta przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Fundacji, lub zagrożenie dobra beneficjenta, w tym jego zaniedbywanie.
- Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem to wyznaczony przez zarząd Fundacji pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia beneficjentów
- Pracownicy Fundacji posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan małoletnich beneficjentów.
- Pracownik, który posiadł informację o krzywdzeniu małoletniego beneficjenta przez jakąkolwiek osobę dorosłą nie będącą pracownikiem Fundacji informuje o tym fakcie koordynatora projektu lub/i Zarząd Fundacji.
- Pracownik sporządza notatkę służbową zawierającą istotne szczegóły, w tym źródło informacji oraz opis symptomów u poszkodowanego małoletniego beneficjenta.
- Koordynator Projektu i/lub Zarząd Fundacji po rozmowie z pracownikiem, który zgłosił przypadek krzywdzenia prowadzi działania wyjaśniające. W tym celu:
a) przeprowadza rozmowę z małoletnim beneficjentem,
b) przeprowadza rozmowę z ewentualnymi świadkami krzywdzenia,
c) przeprowadza rozmowy z innymi pracownikami mogącymi udzielić informacji dot. wyjaśnianego zdarzenia,
d) z przeprowadzonych działań wyjaśniających sporządza notatkę.
- W szczególnych przypadkach Zarząd powołuje zespół interwencyjny, który opracowuje plan pomocy beneficjentowi dotkniętemu przemocą. Plan powinien zawierać wskazania dotyczące form wsparcia oraz przebiegu planowanej rozmowy z rodzicami/opiekunami. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie beneficjenta, powołanie zespołu interwencyjnego jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów beneficjenta na spotkanie wyjaśniające. Ze spotkania sporządza się protokół.
- W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę beneficjenta, Dyrektor niezwłocznie powiadamia rodziców/opiekunów beneficjenta o obowiązku Fundacji zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia beneficjenta do prokuratury, sądu lub przesłaniu formularza „Niebieskiej karty”.
Rozdział III
Zasady Bezpiecznej Relacji Pracownik-Beneficjent
- Pracownicy dbają o bezpieczeństwo małoletnich beneficjentów podczas trwania wydarzeń organizowanych przez Fundację, są uważni na sytuacje związane z zagrożeniem zdrowia i życia, sprawdzają samopoczucie beneficjentów.
- Pracownicy towarzyszą beneficjentom w sytuacjach trudnych, wspierają w poszukiwaniu rozwiązań.
- Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw:
a) wyrażania emocji w sposób nie krzywdzący innych,
b) niwelowanie zachowań przemocowych,
c) promowanie zasad życzliwych, opartych na szacunku interakcji.
- Niedopuszczalne są jakiekolwiek zachowania z obszaru przemocowych, w tym:
a) cielesne (szarpanie, bicie, popychanie),
b) słowne (wyzywanie, wyśmiewanie),
c) wymuszanie,
d) negowanie uczuć.
- Bezpośredni kontakt z beneficjentem oparty jest na poszanowaniu intymności małoletniego beneficjenta. Zasady bezpośredniego kontaktu z beneficjentem ustalane są z rodzicami (opiekunem prawnym) z poszanowaniem zdania obu stron oraz w zgodzie z tworzonymi indywidualnie programami interwencyjnymi w przypadku zachowań trudnych, uwzględniającymi bezpieczeństwo beneficjenta i otoczenia. W szczególnych przypadkach uzasadnione jest użycie siły przez pracownika w celu przerwania zachowań beneficjenta, które zagrażają życiu i zdrowiu jego samego lub innych beneficjentów. Jednocześnie Fundacja dba o nietykalność cielesną beneficjentów.
- W przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek zagrożenia bezpieczeństwa każdy pracownik jest zobowiązany, w miarę możliwości im przeciwdziałać oraz natychmiast powiadomić o nich Koordynatora Projektu i / lub Zarząd Fundacji.
- Pracownicy Fundacji w codziennych kontaktach z małoletnimi kierują się szacunkiem, akceptacją i życzliwością rozumianymi jako:
a) pracownik uwzględnia indywidualne potrzeby beneficjenta,
b) pracownik zwraca się do beneficjenta językiem zrozumienia i empatii,
c) pracownik nie wyraża ośmieszających opinii, uwag i sądów wobec beneficjenta oraz jego zachowań,
d) jest uważny na konteksty sytuacyjne,
e) nie rozmawia z innymi pracownikami o beneficjentach przy innych podopiecznych,
f) pracownik w żaden sposób nie dyskryminuje beneficjenta,
g) pracownik nie przekazuje informacji na temat funkcjonowania beneficjenta i jego zachowań jego Rodzicom w obecności innych Rodziców;
h) pracownik nie wykorzystuje przewagi fizycznej wobec beneficjenta (nie bije, nie szarpie, nie stosuje siły fizycznej)
i) pracownik nie publikuje wizerunku beneficjenta na swoich mediach społecznościowych,
m) pracownik bezwzględnie chroni danych osobowych beneficjenta, w tym przede wszystkim nie ujawnia jego diagnozy, nie rozmawia z innymi rodzicami na temat sytuacji rodzinnej, materialnej, zdrowotnej beneficjenta czy członków jego rodziny,
n) pracownik zaprasza beneficjenta do życzliwego kontaktu opierającego się na obustronnym poszanowaniu granic osobistych, budując profesjonalną relację zgodną z obyczajowością i znajomością kultury beneficjenta
Rozdział IV
Monitoring stosowania Polityki
1. Zarząd Fundacji wyznacza osoby odpowiedzialne za Politykę ochrony małoletnich beneficjentów przed krzywdzeniem.
2. Osoba, o której mowa w pkt 1. jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
Rozdział V
Przepisy końcowe
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Fundacji i beneficjentów poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej.